שוב עולה, כוונוס מן הגלים, הצעת חוק להטלת עונש מוות על מחבלים. מפלגת "עוצמה יהודית" מגישה לועדת השרים לחקיקה את החוק שניסה להעביר בעבר איתמר בן גביר ובימים הקרובים יעלה החוק לקריאה טרומית במליאה. הצעת החוק היא במתכונת תיקון לחוק העונשין והיא קובעת כי מי "שגרם למותו של אזרח ישראלי מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור ובמטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי בארצו – דינו מיתה ועונש זה בלבד".
בעבר היו חכי"ם מהליכוד ומהמפלגות הדתיות שהתנגדו לחוק, אך עתה יש מקום להניח ש"יתיישרו".
מנוסח החוק עולות מספר תובנות; א. החוק לא יחול על מי שרצח ממניע של גזענות מי שאינו אזרח ישראלי, כגון תושב מזרח ירושלים או השטחים, או אפילו תייר. כך לא יחול על רוצחים כמו גולדשטיין, דמות ההזדהות של בן גביר ומפלגתו. ב. גם על רוצח שרצח אזרח ישראלי ממניע גזעני או בשל עוינות כלפי ציבור, כגון שליסל שרצח את שירה בנקי, לא יחול החוק, כי לא עשה זאת במטרה לפגוע בתקומתנו. ג. לאחר ששופטים יבחרו על ידי מציעי החוק וחבריהם, סביר שכל פרשנות לגבי מניע תשרת את ממני השופטים כאן, כמו בכל נושא אחר. ד. חקיקה מפלה הופכת לנורמה במדינה. החוק לא יחול על יהודים.
גם כיום יש לבתי הדין הצבאיים בשטחים סמכות להטיל עונש מוות. בפועל עונש זה אינו מוטל. הצעת החוק קובעת כי בניגוד למצב היום יוכל בית הדין לגזור עונש מוות ברוב רגיל ולא רק פה אחד. ברור שמינוי שופטים במינהל האזרחי על ידי סמוטריץ' יקדם את התהליך.
הצעת החוק תוסיף כמובן לתדמיתנו בעולם, ללא שתוסיף הרתעה, כיוון שרובם המכריע של המפגעים יודעים כי לא ישרדו ממילא לאחר הרצח, וחלקם לפחות מעוניין בתווית השאהיד. הטלת סנקציות על משפחת המחבל, לרבות הריסת בתים וגירוש משפחות, תשיג תוצאות טובות יותר.
ניתן לדמיין חברי כנסת של אותה "עוצמה יהודית", "ציונות דתית" ואולי גם מהליכוד שיתנדבו גם לבצע את גזר הדין בלחיצה על ההדק, עניבת החבל על הצוואר או משיכה בידית הכסא החשמלי. סביר שהדבר יקדם אותם ברשימה.
כאן בצרפת היה תהליך חוקתי הפוך. לאחר שנים רבות שצרפת הובילה במספר ההוצאות להורג (האחרונה בשנת 1971), חקק הנשיא מיטראן בשנת 1981 חוק לפיו אין לדון אדם למוות, וגם אותם שכבר נדונו למוות אך וגזר הדין טרם בוצע, עונשם הומתק למאסר עולם. בשנת 2007 אף נכנס לתוקף תיקון לחוקה (ברוב של כ 800 קולות) לפיו איש אינו יכול לשאת בעונש מוות:
"Nul ne peut être condamné à la peine de mort".
כבר Voltaire, Victor Hugo, Albert Camus ואנשי רוח רבים אחרים התנגדו להטלת עונש מוות; המתה היא בידי אלוהים או הטבע.
עם זאת, עדיין מוגשות בצרפת מעת לעת הצעות חוק להשבת עונש מוות לספר החוקים, וכמו אצלנו על ידי הימין הקיצוני. צרפת, שלא כמו ישראל, חתומה על אמנות בינלאומיות המונעות זאת, בנוסף לקושי בתיקון חוקה, שאינה קיימת אצלנו.
למרות כל אלה, סקרים הנערכים בנושא מעת לעת, מצביעים על כך שמחצית מהציבור הצרפתי בעד החזרת עונש המוות, בעיקר על מעשי טרור. סדנא דארעא חד הוא.